Nabór wniosków do Programu Kolej Plus rozpoczął się 26 maja 2020r. Program realizuje PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Celem projektu jest poprawienie transportu publicznego dla miast powyżej 10tys mieszkańców do miast wojewódzkich oraz budowę połączeń kolejowych miast, które dotąd nie posiadały takiego dostępu. Ma to na celu m.in. wyeliminowanie wykluczenia kolejowego. Skorzystać z programu mogą Jednostki Samorządu Terytorialnego, które chciałyby zbudować, bądź przebudować infrastrukturę kolejową na swoim terenie. Budżet został oszacowany na 5,6 mld zł (85%) przekazane przez PKP PLK oraz 15% udziału samorządów co daje w przybliżeniu łącznie 6,6 mld zł.

Jednostkom Samorządy Terytorialnego pomysł projektu przypadł do gustu, ponieważ zostało zgłoszonych niemal 100 wniosków. Większość z nich, bo ponad 60 złożyły zarządy województw. Województwo Świętokrzyskie w partnerstwie z Województwem Łódzkim złożyło jeden wspólny projekt. Taka opcja wydaje się być bardzo racjonalna.

Przez nasze województwo przebiega Centralna Magistrala Kolejowa. Kiedy budowano peron we Włoszczowie, dzięki inicjatywie ś.p. premierowi Przemysławowi Gosiewskiemu, cała Polska „wybuchała” śmiechem szydząc z tego projektu. Początkowo media opisywały i pokazywały jak to puste pociągi wyruszają i zatrzymują się z nowo zbudowanego peronu, który nie będzie opłacalną inwestycją. Dziś wiemy, że Włoszczowa stała się ważnym punktem kolejowym Polski. Studenci chcący kontynuować naukę dalej niż pobliskie miasta wojewódzkie mieli dzięki temu szansę i z niej skorzystali. Ponadto pracownicy zarabiający dużo mniej w swoim mieście zaczęli wyjeżdżać do dużych miast w celu zarobku. Wszystko to dzięki możliwości komunikacyjnej i taniego przejazdu. Kiedyś podróż pociągiem była długa i uciążliwa. Dziś trasa Włoszczowa Północ – Kraków Główny trwa mniej więcej 1h10min. Dlatego tak wygodnie można podjąć pracę z dala od domu bez kwaterowania się w dużym mieście. Studenci również zachwalają sobie możliwość studiowania np. w Olsztynie czy Gdańsku bezpośrednio łącząc się komunikacyjnie ze swoim rodzinnym domem. Włoszczowa to przykład, że małe miasta powinny mieć dostęp transportem kolejowym do dużych miast wojewódzkich. Taki cel ma PKP PLK realizując Program Kolej Plus.

Niestety już słychać o problemach w związku z dołożeniem pieniędzy z samorządów. Wiadomo, że pandemia w Polsce pokrzyżowała wszystkim plany i uszczupliła budżety samorządom. Jest obawa, że JST nie będą w stanie dołożyć umówionych 15% wartości projektu, szczególnie w przypadkach dużych i drogich inwestycji. Zarządcy PKP PLK już teraz zastanawiają się czy projekty na ponad miliard złotych, zostaną udźwignięte wkładem 15% z budżetu samorządu. Póki co wnioski będą analizowane przez najbliższe 3 miesiące, żeby mogły zostać zakwalifikowane do 2 etapu projektu, a samorządy muszą być przygotowane na dodatkowe wnioski i pytania od zarządcy.

Artykuł powstał w ramach Świętokrzyskiego Funduszu Lokalnego sfinansowany przez Narodowy Instytut Wolności-Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020. Regionalnym operatorem programu jest Fundacja Imienia Stefana Artwińskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *